خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه در حقیقت نوعی رسوب کلسیمی یا شبه استخوانی است که منجر به ایجاد نوعی برآمدگی یا زائده استخوانی در قسمت زیری استخوان پاشنه می‌شود. این زائده اگرچه ممکن است تا حدود یک سانتی‌متر رشد کند اما با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست. خار پاشنه ممکن است در بسیاری افراد هیچ دردی به همراه نداشته باشد. اما در بعضی دیگر سبب تورم کف پا (plantar fasciitis) و التهابات دردناک در بافت‌های پیوندی کف پا شود.

عوارض و علائم خار پاشنه چیست؟

سه تا از رایج‌ترین علائم خار پاشنه عبارتند از: دردهای مزمن کف پا خصوصا حین راه رفتن، دویدن، التهاب اطراف ناحیه و ورم کف پا. در حقیقت علت اصلی درد ناشی از آسیبی است که این زائده بر بافت‌های اطراف وارد می‌کند. در بعضی افراد این درد بصورت چاقو یا سوزن زدن به کف پا در ابتدای صبح و یا بصورت درد عمیق و مبهم حین استراحت احساس می‌شود. احساس گرما در اطراف ناحیه آسیب دیده نیز از دیگر علائم خار پاشنه است.

دکتر محمدعلی جلیلی

جراح و فوق ‌تخصص ارتوپدی و درمانگر بیماری‌های مفاصل

همین حالا برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی رایگان در خصوص تزریق اپیدورال با کلینیک قوق تخصصی ارتوپدی به آذین تماس حاصل نمایید.

علت خار پاشنه

خار پاشنه در اثر تنش‌های مزمن و طولانی مدت بر رباط‌ها و عضلات ایجاد می‌شود. این تنش‌ها بر استخوان کف پا استرس وارد می‌کنند که به تدریج منجر به ایجاد خار پاشنه می‌شود. استرس‌های مکرر ناشی از پیاده‌روی، دویدن و پریدن بر روی سطوح سخت رایج‌ترین علت ایجاد خار پاشنه است. همچنین پوشیدن کفش‌های نامناسب نیز می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد. همچنین عوامل دیگری نیز می‌توانند ریسک ایجاد خار پاشنه را افزایش دهند، مانند:

• آرتروز
  • کبودی پاشنه
  • صدمه یا جراحت پاشنه
  • کفش نامناسب
  • اختلالات راه رفتن
  • پوشیدن بیش از حد دمپایی‌های انگشتی
  • استفاده از کفش‌های کهنه و خراب

parallax background

آشنایی بیشتر با خار پاشنه

تشخیص خار پاشنه

همانطور که گفته شد در بسیاری از افراد علائم خار پاشته چندان محسوس نیست و در مواردی نیز درد خار پاشنه بسیار شبیه دردهای دیگر در ناحیه پا است. لذا نیازمند معاینه دقیق و مراجعه به پزشک متخصص درد، یا متخصص ارتوپدی و پا هست. از آنجایی که ایجاد خار پاشنه معمولا با چشم قابل تشخیص نیست، لذا تشخیص دقیق خار پاشنه اغلب نیازمند انجام تصویربرداری ایکس‌ری و سایر آزمایش‌های مربوط به بافت‌های پیوندی پا است.

چطور از ایجاد خار پاشنه پیشگیری کنیم

پیشگیری از خار پاشنه نیازمند توجه زیاد به سلامت عمومی پا است. اینکه فرد از میزان استرسی که روزانه بر پا اعمال می‌شود آگاه باشد تا در پایان روز به پا اجازه استراحت کافی بدهد. به عنوان یک قاعده کلی نباید هیچوقت دردهای کف پا هرچند کم را نادیده گرفت. ادامه دادن فعالیت‌هایی مثل راه رفتن، ورزش و پوشیدن کفش نامناسب همراه با درد پا در بلند مدت می‌تواند باعث ایجاد خار پاشنه شود. لذا استفاده از یخ برای خنک کردن ناحیه و استراحت بعد از چنین فعالیت‌هایی ضروری است.

درمان خار پاشنه

انواع درمان‌های مورد استفاده برای خار پاشنه را می‌توان به روش‌های غیرجراحی و جراحی تقسیم کرد. در صورتی که درد کف پا شدید و مداوم باشد ممکن است جراحی توصیه شود. طی جراحی زائده اضافی خارج می‌شود. از آنجایی که درمان‌های غیر جراحی خوبی برای کنترل خار پاشنه وجود دارد معمولا جراحی گزینه نهایی در درمان است. از جمله روش‌های درمانی غیرجراحی رایج عبارتند از:

• استراحت: استراحت کافی و کاهش فشار وارد شده بر پا می‌تواند به تسکین درد و رفع تورم ناحیه آسیب دیده کمک کند.
  • خنک کردن با یخ: خنک کردن نیز در کاهش درد و تورم مفید است.
  • استفاده از کفش‌های ارتوپدی: این کفش‌ها به صورتی طراحی می‌شوند تا از فشار به کف پا کم کنند
  • داروهای ضد التهاب و داروهای ضد درد بدون نسخه
  • فیزوتراپی و انجام ورزش‌های کششی
  • تزریق کورتیزون: به کاهش درد و تورم در ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند
  • استعمال خارجی روغن‌های گیاهی با هدف کاهش التهاب (مثل روغن اوکالیپتوس، کنجد، رزماری، اسطخدوس، رازیانه و پرتقال)

علاوه بر روش‌های ذکر شده، روش‌های نسبتا جدیدتر و بدون عارضه دیگری وجود دارند که می‌توانند به درمان خار پاشنه کمک کنند. این روش‌های نوین غیر جراحی در کلینیک به‌آذین در ایران در دسترس هستند، که عبارتند از:

• تزریق تریامسیونولون: که یک داروی ضد التهاب استروئیدی است.
  • تزریق گاز اوزون: این گاز دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و نیز اثرات ترمیمی می‌باشد.
  • تزریق prp: در این روش پلاکت‌های خونی فرد استخراج و در محل آسیب دیده تزریق می‌شود که به ترمیم آسیب‌های بافتی کمک می‌کند.

دکتر محمدعلی جلیلی

جراح و فوق ‌تخصص ارتوپدی و درمانگر بیماری‌های مفاصل

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.